tisdag 8 november 2011

Insändare angående nedläggingen av ungdomsgården i Vibble

Publicerad i GT 8 nov 2011 och i GA (Publicerades aldrig i Ga och enligt redaktör Linder hade de pga dataproblem ej fått mailet vilket jag tror på)
För den som tex inte bor på Gotland och inte vet var Vibble ligger så är det en tätbebyggelse som ligger i Västerhejde socken en liten bit söder om Visby. Där finns mängder av ganska nybyggda radhus och småhus och mängder av barn och ungdomar. Kultur och Fritidsnämnden på Gotland skall genomföra besparingar och har nu som förslag att lägga ned ungdomsgården i Vibble. Att Jannica Sörstedt börjar diskutera fältfritidsledarna är pga att de som är en relativt nyinrättad institution även varit uppe på tapeten när det gäller sparande.

Insändaren:
Efter en liten suck av lättnad efter Miljöpartiets senaste utspel om Bussiga Kortet för Visby-ungdomars borttagande och då man trodde att de insparade pengarna skulle användas för att rädda ungdomsgården i Vibble verkar det nu inte alls säkert att det blir så.

Jag bor i Klintehamn och är helt förvissad att föräldrar och ungdomar i Vibble klarar att föra sin talan själva.

Kultur- och fritidsnämndens ordförande Jannica Sörestedt som kommit med förslaget om att lägga ned ungdomsgården i Vibble gjorde i samband med detta ett uttalande som jag gärna skulle vilja kommentera.

Så här sa hon till tidningen för att förklara varför hon ville behålla fälfritidsledarna men lägga ned ungdomsgården i Vibble: - Fältfritidsledarna är så pass viktiga, de jobbar där problemen finns och gjorde till exempel ett jättejobb i samband med oroligheterna i Klintehamn för en tid sedan. Det säger Janica Sörestedt (S), ordförande i nämnden

Hennes uttalande om fältfritisledarna tycker jag speglar en ganska konstig inställning. Ungefär som att skapa ställen där ungdomar skall kunna träffas och umgås under trevliga former är någon slags polisiär verksamhet för att förhindra brott. Följden av den inställningen blir då också följdaktligen att verksamhet för icke problemungdomar i icke problemområden blir ganska ointressant och kan läggas ned.

Det här hon nämner om "oroligheterna i Klintehamn"  får väl dels ses som ett försök att dölja en nu allt klarare tendens hos den nya majoriteten i regionfullmäktige att spara in på landet och satsa på staden. Jag har även frågat ungdomar i Klintehamn om de hört talas om och träffat på fältfritidsledare i samhället. Dem var det ingen som kände till men när jag visade bilder på dessa så sades det: Jaha! Två av dem brukar komma då och då till KUFF (ungdomsgården i Klinte) och sitta och fika  och prata med personalen. De snackar aldrig med ungdomar som närpolisen faktiskt brukar göra.

Hannes Müller
Sverigedemokrat

2 kommentarer:

  1. Är man ordförande i kultur- och fritidsnämnden
    och föreslår att en ungdomsgård i tätbefolkat område ska läggas ner - då har man inte alla hästar hemma i stallet!

    SvaraRadera
  2. Hej Janne Bergström och tack för kommentaren.

    Visst var det du som var inne och kommenterade för inte så länge sedan på mitt gasmla bloggförsök på Wordpress? Den responsen var då en av de saker som fick mig att nu göra ett nytt försök på ett annat ställe som jag kan behärska tekniskt med min urgamla dator. Ett tack till i så fall!

    SvaraRadera