onsdag 2 november 2011

Lennart Koskinen klär av sig själv.

Under förra årets Almedalsvecka höll Sverigedemokraterna liksom många andra partier och föreningar ett torgmöte på Donners-plats i Visby. Som en del av torgmötet anordnades en debatt mellan SD´s partisekreterare Björn Söder och kristdemokraten Rolf Tovesson vilken rönt stort intresse i och med det då ovanliga att en representant för riksdagspartierna diskuterade med SD.

 Uppmärksamheten kom i stället att riktas mot biskopen för Visby stift Lennart Koskinen vilken mitt under debatten stegade upp på podiet och avbröt mötet. Lennart Koskinen blev sedan vänligt men bestämt ivägledd av två SÄPO-män. Från denna händelse finns en film på Youtube som är från TV4.Se den här: 
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=biskop_protesterar_mot_sd&videoid=1032644
Jag har nedan roat mig med att ställa samman olika citat ur pressen kring denna händelse och Lennart Koskinens uttalanden kring densamma.

Dagens Nyheter skrev den 5 juli följande:
 ”Biskopen Lennart Koskinen blev med våld bortmotad av Sverigedemokrater när partiet höll torgmöte precis utanför Svenska Kyrkans tält på Gotland under måndagen.”

Newsglobe.com rapporterade 5 juli bla följande:
“Då kom två av Björn Söders gorillor och skulle lyfta bort mig.
Gorillor? (reportens fråga, min anm)
-Ja det var två stora typer som med våld motade bort mig. Men när argumenten tystnar tar man till våld.”

Den 6 juli skrev journalisten Charlotte Skyllberg följande i Gotlands Allehanda:
“Lennart Koskinen kände sig så pass provocerad att han reagerade med att gå upp på podiet. Det i sin tur ledde till att Sverigedemokraternas anhängare sprang upp på scenen och slet ned Lennart Koskinen.”

Den 6 juli skrev Åsa Sveds journalist på Gotlands Tidningar följande:
“Biskop Lennart Koskinen slets ned från Sverigedemokraternas scen när han skulle stoppa deras framträdande i går.”
I artikeln finns också förutom “bildbevis” för våldet följande citat från Lennart Koskinen:
“-Det var två av dina gorillor som tog tag i mig, berättar biskopen för Jimmie Åkesson, partiets ledare”

Den 7 juli fortsätter Charlotte Skyllberg med en artikel om ämnet i Gotlands Allehanda:
“Det var i måndags han fick höra att Sverigedemokraterna hade ett möte precis intill Svenska Kyrkans tält på Hamnplan. Han rusade dit och gick fram till partiets Björn Söder för att få bort honom.
- Då slet två av deras gorillor tag i mig. Hade jag varit mindre känslig hade jag haft fullt av blåmärken i dag, säger Lennart Koskinen.”

Nu idag den 26 februari 2011 har Gotlands Allehanda en lång artikel inför biskopens avgång där han bland mycket annat kommenterar denna händelse förra sommaren och han nu vidkänner att SÄPO-män varit inblandade:
“Och det hade kunnat bli värre rubriker än den här. Det hade kunnat bli “Biskop slog ned två gorillor och en säkerhetspolis”. Som fallskärmsjägare fick jag extrem närstridsutbildning i Finland. Vi skulle lära oss att utan oväsen oskadliggöra vakter bakom fiendelinjen. Jag försöker undvika situationer där jag blir attackerad och där de reaktionerna aktiveras.”

Kommentarer av Lennart Koskinens olika uttalanden är väl ganska överflödiga och jag tycker de talar för sig själva.

En helt annan sak, en trevlig sak, man kommer att tänka på när man läser alla dessa citat är att då behövde Jimmie Åkesson presenteras… men det behöver han sannerligen inte göra längre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar