lördag 24 mars 2012

Insändare angående kvackande

Eftaer det att jag skrivit en insändare om de här planerna om att göra Gotland mångkulturellt och på det viset uppnå politikernas planer om 65.000 innevånare på ön fick jag en insändare med vad man kan förstå "humorn" som vapen av någon som heter Anders Bergström som svar. Om det nu var denne samme Anders Bergström som någon haft som skolkamrat så blev han påmind om sin föga smickrande roll på läroverket i Visby på 60-talet av en skolkamrat i kommentarsfältet på helagotland.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7561984

Nåja jag tog ärligt sagt inte illa vid mig och skrev följande svar:


Angående kvackande
 
Häromdagen var det en insändare i GA där insändarskribenten satt på avstånd och skrattade åt mig personligen som sverigedemokrat och tyckte jag skulle hoppa groda och kvacka på Midsommarafton. Ja vi får väl se hur det blir med den saken...

 Han började med att beskriva ett par invandrare han mött och hur de hade bidragit till vårt land. Jag skulle kunna skriva en insändare "hela GA lång" om jag skulle beskriva alla de jag mött från andra länder som gjort bra saker här i landet. Inte minst de som stod på metallindustrier jag ett tag arbetade på som ung. De om några har bidragit till välståndet i Sverige. Ofta kunde uppemot hälften vara finnar men där fanns även andra som juggar, balter, turkar osv. Han insändarskribenten har inget att lära mig.

 Jag vet nu inte vad denne "internationalist" som han kallade sig själv tycker kvackande runt midsommarstången har med länsstyrelsens planer på att göra Gotland mångkulturellt att göra. Men jag antar att det är vad han tror vi sverigedemokrater tycker är svenskt och är det levnadssätt vi vill försvara. Det får stå för honom.

 Nu talar jag helt för mig själv och jag vill berätta för Anders Bergström hur jag personligen ser på detta. Jag har inte gått med i Sd för jag har något emot andra länder eller folk. Utan jag har gått med i Sd för jag tycker om Sverige och det svenska sättet att leva. Skall jag då försöka beskriva vad det svenska sättet att leva är så blir det saker som visserligen finns hos andra folk men jag tror finns mer här och hos folken härikring. Här har funnits en tanke om alla människors lika värde, kvinna som man, med hög eller låg samhällsställning i högre grad än på annat håll. Det finns en vilja att lösa motsättningar med resonemang, kompromisser, tolerans och samförståndslösningar. Vi har igenom detta inte haft krig på över 200 år. Här finns en kärlek till djur och natur. Vi kan äga mark men vi har inte rätten att utestänga andra från den hur som helst - allemansrätten. Dygder som uppskattas är ärlighet, göra sitt bästa och att hålla ord. Allt det här är sådant som jag uppskattar men det finns inget som hindrar människor som kommer hit från andra håll att uppskatta det och så gott de kan försöka bli en del av det.
 
 Jag har gått med i Sd för att jag tycker om Sverige och det svenska sättet att leva. Att människor kommer hit till Gotland som asylsökande, får gräddfiler och går före både när det gäller bostäder och arbeten håller inte samman samhället utan skapar motsättningar.
 
Hannes Müller
Sverigedemokrat

1 kommentar:

  1. Hannes, otroligt skönt att kunna läsa det du skrev. Jag själv har bott här i 42 år, är född i öst och upplevt kommunistisk diktatur under hela min uppväxttid. Tyvärr känner jag igen odemokratiska vindar blåsa i Sverige, sådana som blåste i mitt forna hemlandet. Förhoppningsvis ska folket vakna före år 2014, annars är det slut med Sverige som nation. Hälsningar från en kvinna från öst.

    SvaraRadera