torsdag 10 maj 2012

Malmöpolisen del 3

Jag vet inte hur det kom sig men igår kväll såg jag på programmet Malmöpolisen del 3 på TV. Äh jag tycker det inte är så värst kul att kolla på spänn-turkar och förskrämda medelsvenssons/medelinvandrare. Lite lockande var det dock att se en Sd-representant göra studiebesök i Seved och kanske det var det som avgjorde saken och jag såg programmet. Programmet var intressant på ett sätt som jag alls inte väntade mig.

Man fick följa flera olika polismän ute på jobb och samtalande inne på station. Visst vet jag som de flesta att en hel del polismän "har attityd" men jag vet också att att det där jobbet kan ge människokärlek,  klokhet och eftertanke. Ett par sådana var med i programmet igår och sådana har jag själv träffat och sett i arbete när jag bodde i Stockholm.

En av de polismän som intevjuades i programmet berättade om en mycket farlig situation han varit inblandad i för en hel del år sedan. En totalt utflippad vettvilling hade attackerat med bajonett och huggit vilt omkring sig. Trots att polismannen hade skjutit vettvillingen i benen tills magasinet var tomt fortsatte mannen attacken och när då polismannen råkade snubbla och galningen just skulle hugga honomtill döds skjöt en annan polisman för att döda galningen. Han dödades i sista ögonblicket.

På TV-filmen fick man följa polismannen när han för förta gången efter dramat återvände till platsen. Han sa ungefär så här: Nej. Det känns inte bra. Hade jag inte snubblat så hade min kollega inte behövt skjuta för att döda.

Det där är en sorts konstig mekanism hos en del människor som varit med om tex en olycka eller brott som träder i kraft. När det gäller våldtäktsoffer är det väl ganska känt och omtalat men jag tror det kan bli så även för människor  i helt andra sammanhang. Man kan få skuldkänslor i sammanhang där man trots allt haft mycket svårt att styra situationen och man framförallt haft inget eller nästan inget egentligt ansvar för att det gått snett. Jag vet inte vad det säger om en människa men jag tycker den där polismannen var en mycket sympatisk person.

http://svtplay.se/v/2796160/malmopolisen/del_3_av_6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar