onsdag 16 maj 2012

Politiska möten i Klintehamn

Ja det är väl inte alltför ofta politiska partier håller möten här. Lite av nyfikenhet har jag dock besökt ett par möten som hållits av Socialdemokraterna och Centerpartiet.

Miljöpartiet har väl också visat sig på byn men det genom att för en månad sedan stå utanför affärerna, dela ut lite informationsmaterial men särskilt fråga boende i samhället hur man skall förbättra förhållandena för de som cyklar. Ett trevligt inslag och initiativ.

Centern höll i vintras ett möte på skolan. De som höll i  mötet var Eva Nypelius och Lars Thomsson och det handlade mycket om skolan. Jag måste säga att det var ett mycket trivsamt och sympatiskt genomfört möte där det tydligt framgick att politikerna var genuint intresserade av vad mötesdeltagarna tycker och tänker. Jag blev verkligt imponerad av den trivsamma stämningen och både Nypelius och Thomssons framtoning.

I går kväll höll Socialdemokraterna ett debattcafe på Bullboden (!) här i Klintehamn. Representant för S var regionrådet Hanna Westeren och när jag kom dit hade mötet redan börjat men där var väl drygt 10 personer mestadels äldre. Bland mötesdeltagarna var bland annat ett par från Hassela och en lång stund i början var det ett resonerande mellan Westeren och Hasselas Susanne Barre (en av cheferna och first lady numera) där det pratades mycket om hur kommunen kunde starta projekt så Hasselas ungdomar skulle få sysselsättning. Ännar kan man säga att det mest kändes som Hanna Westeren var där för att höra sin egen röst och föra ut partiets politik bland fotfolket. Kanske tog sig cafeet vartefter för jag gick innan det var slut.

Jag själv hade gått dit mest för att lyssna men inte för att debattera för det vore ju lite ofint. Det talades ingenting om saker som berör Klintehamn på hela mötet så länge jag var kvar. En enda sak tog ändå Hanna Westeren upp, inte skolorna, inte hamnutbyggnaden, inte byggnationen, inte kriminaliteten osv ganska naturliga och aktuella frågor. Nej det gjorde hon inte.

Hon frågade plötsligt om det fortfarande var problem med Warfsholm. Ja med om barn var välkommna och så vidare. Sussanne Barre (V) och en av cheferna på Hassela hängde på och började prata om skolavslutningar som inte hålls på Warfsholm eller vad det nu var. Märkligt och nästan skandalöst att ett regionråd sitter och talar skit om några småföretagare på ett poilitiskt möte. Dessutom tillsammans med en kvinna (Sussane Barre) som hade ansvar á 3000:- kronor dygnet för de ynglingar som gjorde inbrott på pensionatet och sedan misshandlade den föregående ägaren svårt så de tappade lusten och sålde pensionatet. Nu sitter Hanna Westeren tillsammans med Susanne Barre och talar skit om de nya ägarna och det gjorde mig skitförbannad.

Jag gillar inte mobbing. När jag ställde Hanna Westeren mot väggen för detta visade det sig mycket riktigt att hon inte hade en aning om vad som hänt med hundar och barn eller vad det nu är på Warfsholm utan att hon bara hört...

Själv har jag ingenting på något sätt med de nya ägarna på Warfsholm att göra och inte med de gamla heller. Det är bara som ett slags tecken på att något inte står rätt till i ett samhälle när en sådan här mobbing kan sättas igång mot en familj utan att några säger ifrån ordentligt.

4 kommentarer:

  1. Hannes!
    Redan igår när du konfronterade mig försökte jag förklara vad jag menat med min fråga. Jag har inte tagit ställning i konflikten kring Warfsholm. Det jag vet är att det funnits en konflikt och jag undrade helt enkelt om den var löst. Utifrån din reaktion förstår jag att den inte är det, och det beklagar jag, för alla parter.

    Jag beklagar också att du inte trivdes på mötet. Jag var inbjuden som gäst och fick ju som du märkte en del frågor av deltagarna, som jag försökte besvara. Jag var inbjuden för att diskutera politik, men håller gärna tyst för att lyssna på andra. Efter att du lämnat mötet diskuterade vi politik och för Klintehamn angelägna frågor (bl.a. kring trafiksituationen, förändringarna i hamnen och serviceutbudet) i ytterligare någon timme./Hanna Westerén

    SvaraRadera
  2. Undrar bara varför du var intresserad av Warvsholmskonflikten?

    SvaraRadera
  3. Anonym 2 - Kanske inte frågan är ställd till mig men att Hanna Westeren som enda fråga när det gäller Klintehamnn tog upp problemen/mobbingen kring Warfsholm tycker jag som jag skrev var mycket konstigt.

    Jag hopas jag var tydlig med varför jag engagerat mig.

    Att folk i och runt Hasselas personal varit delaktiga i det här har inte förvånat mig ett ögonblick. Dom är nog mest uppbragta över att det inte blir fler konserter mer med progg-föredettingar där nere.

    SvaraRadera
  4. Jag var otydlig. Frågan var riktad till Hanna W, för det är ingen fråga något parti kan göra något åt??? Det har inget med kommunpolitik att göra. Det var därför jag undrade.

    SvaraRadera