onsdag 23 maj 2012

Svennenasse "debatten"

I GotlandsTidningar finns det en krönikör som heter Jenny Persson som är en högskolestuderande villafru i Visby som alltsomoftast brukar skriva i feministiskt perspektiv. Mycket kretsar kring de små symbolfrågor som förgyller en feminists vardag som färg och snitt på barnkläder eller hur viktigt det är att man ser till att det finns kritor i barnens pennburk som gör det möjligt att rita mörkhyade personer. Jag tycker hon skriver riktigt bra och hon är mästerlig i att sätta ned sina vindlande och motsägelsefulla tankebanor på pränt.

I lördags hade hon en krönika i tidningen där hon beskrev sin frustration över att hon inte kunde skriva om sina åsikter om islam och invandringen, apropå Uppdrag Granskning, för att hon då skulle applåderas av "svennenassar" och Sd-are. Samtidigt insåg hon det paradoxala i sitt handlande och att hon svek andra kvinnor på detta vis. Den krönikan var riktigt speciell och den uppmärksammades med rätta i ganska många medier - särskilt alternativa politiskt inkorrekta.

Man kan säga: Hon skriver vad andra bara tänker och känner.

Läs den här: http://www.helagotland.se/kronika/jenny_thomasson.aspx?articleid=7692393

På olika websidor där denna krönika uppmärksammades, tex Fria Tider, Flashback, Avpixlat mfl, fanns både intresserade, föraktfulla och argsinta kommentarer om den här krönikan.

'Den här uppmärksamheten och kommentarerna fick en ledarsidesskribent Eva Bofride (C) på GT att vad hon själv nog tror rycka ut i försvar för J Persson men hennes ledarsidesartikel saknade den eftertänksamhet som J Persson ändå har och formade sig till ett ovanligt osakligt angerepp på de kritiska mot invandringspolitiken och Sd i synnerhet. Jag tycker hennes artikel var ovanligt hätsk och osaklig.

Läs Eva Bofrides ledarsidesartikel här: http://www.helagotland.se/ledare/artikel.aspx?articleid=7698085

Kanske börjar man bli immun eller avtrubbad? Jag iddes inte bli förbannad men tyckte hennes artikel förtjänade ett förnuftigt och resonabelt svar.

Här är bilden som min dotter tog efter beställning från tidningen. Spegelbilden var en lite rolig detalj som gjorde att jag valde den.

Mitt svar som jag är relativt nöjd med och där jag försöker att om man skall uttrycka sig lite vasst inte sänker mig till hennes nivå:

Förra veckan sände Uppdrag Granskning ett program där man smyg-intevjuade imamer på stora etablerade moskeer vilka kom med hårresande och skandalösa råd till bla misshandlade kvinnor. Jenny Persson skrev i lördagens GT i sin krönika angående detta och att hon inte gärna skriver vad hon tycker angående islam och invandring på grund av att hon då skulle inhösta applåder från vad hon kallar "svennenassar" och Sd-are. Som ofta var J Perssons krönika intressant och läsvärd i och med att hon är så skicklig och öppen i att beskriva sina egna tankebanor. Hon verkade också inse problemet med att hon känner sig förhindrad att skriva vad hon egentligen tycker och att det i slutändan innebär ett stor svek. Den här krönikan har uppmärksammats i hela landet och det är inte många gotländska skribenter som kan skryta om sådant.

 Jag tycker J Perssons krönika talar bra för sig själv men på gårdagens ledarsida skrev Eva Bofride en artikel med utgångspunkt från trista kommentarer på olika web-sidor om J Perssons krönika. Hela E Bofrides resonemang sedan bygger på att en Sd-riksdagsman länkat till en nyhet på en web-sida (inte den Bofride påstår) och att det på den sidans omodererade kommentarsfält förekommit en fruktansvärt dum och hotfull kommentar. Om jag ställde en politiker och hans parti till svars för att den länkade till en nyhet på gotlandstidningarna och tog fram den mest idiotiska eller hotfulla kommentaren som förekommit i kommentarsfälten där? Då skulle jag med rätta uppfattas som osaklig och ohederlig.

 Som sluklämm i sin artikel dänger Bofride för jag vet inte vilken gång i ordningen Breivik i skallen på oss Sd-are. Ja det är riktigt att i en del frågor har vi liknande ståndpunkter. Det stämmer men Sd är helt främmande för hat och våld.

 För min egen del blev jag starkt berörd av våldsdåden i Oslo men har nog tänkt annorlunda än Bofride kring det. Jag har tänkt att vi alla som deltar i den politiska debatten får ta vårt ansvar. Aldrig framställa våra meningsmotståndare som dåliga eller onda människor. När någon säger något: Ta fasta på det den vill ha fram och aldrig avsiktligt missförstå eller märka ord för att plocka billiga poäng. Att ta fasta på kloka argument eller invändningar istället för att raljera över de okloka. Ja att i stället för att driva fram konfrontation och i förlängningen hat försöka lyssna och vara saklig och tolerant.

När det gäller invandringspolitiken anser Sd att det första och viktigaste vårt land måste göra är att sänka asyl- och medföljande anhöriginvandring till en låg nivå, jämförbar med andra länder i vår omgivning. För att vårt land överhuvudtaget skall kunna hantera de mycket stora problem som uppstått med jättelika kostnader, segregation och sprlittring och växande sociala problem på en mängd områden är denna åtgärd det grundläggande Sd anser Sverige bör göra. Argumentera gärna mot eller för det Eva Bofride.

Hannes Müller
Sverigedemokrat

3 kommentarer:

  1. Hannes jag håller inte med dig om Jennys krönika då jag tycker att den utstrålar förakt för demokratin. Att återigen dra alla över en kam är bara det ett bevis på en inskränkthet som gränsar till dumhet.

    Den andra damen skall vi inte ens nämna då hon t.o.m bevisar sin inkapacitet i de översta regionerna.
    Allemand

    SvaraRadera
  2. Nej jag tycker man kan se förbi det där pratet om svennenassar och vad det nu är. Faktum kvarstår att hon menar att om hon skrev vad hon anser om invandring och islam så skulle hon få applåder av Sd.

    Tror nog krönikören ifråga är skolad i beundran av Linda Skugge och andra kvällstidningsskribenter och då blir det lätt att ta ut svängarna. Jag använder inte läppglans gudskelov...

    Den andra Eva Bofride är väl inte den starkaste tänkaren och hon är nog genuint övertygad om att Sd och andra asylinvandringskritiska är utsända av fan själv. Hon har tagit in en del riktigt fula saker i sin tidning som tex insändare med resonemang "kanske inte någon tillfällighet att invandrare i Klintehamn råkar ut för brottslighet eftersom det är Sd´s starkaste fäste på ön". Detta kort tid efter en ouppklarad mordbrand mot en restaurang i samhället vars ägare kanske inte är att leka med. Hon har ändå ett slags folkvett och ett slags trevlig lantlighet men allt detta verkar hon glömma ifråga om Sd.

    Jag tycker vi Sd möts av så mycket glåpord och osakliga angrepp så om vi skulle besvara dem alla skulle vi inte göra annat. Själv gillar jag bättre att prata om vad jag vill och tycker.

    SvaraRadera
  3. Modigt av dig att sätta ut bild av dig själv, med tanke på alla afa-idioter och annat vänsterpatrask som springer omkring och omfamnar allt som har med fri invandring att göra. Fortsätt med dina inlägg på Helagotland, jag har slutat...nästan, har lovat min fru, och i den vanliga pressen. Folk börjar få upp sina ögon för "biverkningarna" av en generös invandringspolitik. Du har min röst om du ställer upp i fullmäktige och Jimmie Å vid nästa val. Vi hörs mvh Badboy4life2u

    SvaraRadera